Friday 11 November 2011

Majlis qurban 10 Zulhijjah 1432 H

Sempena ketibaan 10 Zulhijjah 1432 H, Surau Taman Selasih Port Dickson telah berjaya menjayakan majlis ibadah kurban seperti tahun-tahun sebelumnya (Alhamdulillah). Pada tahun ini, sebanyak 5 ekor lembu telah ditumbangkan dengan izin Allah. Majlis ini telah dijayakan secara bergotong royong oleh ahli qariah taman selasih. 


5 ekor lembu yang bakal di qurbankan
Majlis telah dilaksanakan dari pukul 9 setengah pagi dan selesai menjelang waktu zohor. Penyembelihan lembu telah di laksanakan oleh imam 3 surau taman selasih iaitu imam Azmi dan di bantu oleh ahli qariah.Kerja melapah, memotong daging dan tulang dan menimbang serta membungkus daging telah di laksanakan secara bergotong royong oleh jemaah lelaki.


Alhamdulillah..satu dah tumbang..
Kerja melapah
Bersama-sama memotong daging dan tulang
Seperti tahun - tahun yang sudah, selepas majlis qurban diselesaikan, sedikit majlis tahlil dan jamuan akan diadakan. Para muslimat pula bergotong royong 
untuk menyediakan jamuan untuk ahli qariah.


Sup tulang...dan jamuan makan
Semoga tahun akan datang, majlis seperti ini akan diadakan lagi demi memperingati kisah pengorbanan nabi  Allah Ibrahim dan anaknya nabi Ismail selain merapatkan hubungan silaturrahim sesama muslim.



No comments:

Post a Comment