Friday 11 November 2011

Kisah seorang nabi, si penunggang kuda dan seorang yang miskin (hikmah di sebalik kejadian)

Di ceritakan bahawa seorang nabi Allah mengerjakan ibadah diatas bukit yang berhampiran dengan mata air. Tiba-tiba lalu seorang penunggang kuda untuk minum air di mata air itu.setelah itu, penunggang kuda itu berlalu pergi, namun dia terlupa akan beg duitnya yang berisi seribu wang emas.


Kemudian orang lain datang ke mata air itu dan mengambil beg dompet penunggang kuda itu dan berlalu pergi. seketika itu, datang pula seorang miskin yang memikul kayu api. Dia meminum air mata air  lalu berbaring dan berehat. Setelah itu, penunggang kuda yang tertinggal beg dompet tadi datang semula ke mata air tadi untuk mengambil barangnya, namun dompetnya telah tiada.






Lalu si penunggang kuda itu menangkap dan menyeksa si miskin itu untuk menuntut haknya. Namun dia tetap tidak dapat dompetnya kembali. Kemudian, penunggang kuda tadi membunuh si miskin itu.


Nabi allah yang menyaksikan kejadian itu bertanya pada Allah mengapa ini semua terjadi. Orang yang mengambil dompet itu adalah orangh lain, tetapi orang yang di zalimi dan dibunuh pula orang yang tidak bersalah. Maka Allah berfirman, " Berbimbanglah dikau dengan amal ibadat yang engkau lakukan. Bukan pekerjaan engkau untuk mengetahui rahsia kerajaan Allah Taala. Bahawasanya orang miskin itu dahulunya pernah membunuh ayah si penunggang kuda itu, maka Aku membalasnya dengan dibunuh oleh si penunggang kuda.


Manakala sewaktu ayah si penunggang kuda masih hidup, dia pernah mengambil seribu wang emas milik si pengambil dompet milik penunggang kuda itu tadi. Maka Aku pulangkan semula wang nya"


Dari kisah ini, jelaslah segala yang berlaku telah ditakdirkan oleh Allah dan hanya Allah yang tahu setiap hikmah di sebalik kejadian yang berlaku. Kita sebagai hamba perlulah beribadat untuk mendekatkan diri kepada Allah dan mengingati mati sebanyak banyaknya. Kerana itu lebih bermanfaat daripada ingin mengetahui rahsia kerajaan Allah. 


-sumber dari buku PENAWAR BAGI HATI-

No comments:

Post a Comment